Channel - FOO
Faculteit Onderwijs en Opvoeding
9/12/2023 3:02:05 PM
Channel Videos
Afscheid Domeinvoorzitter Marjan Freriks
Afscheid Domeinvoorzitter Marjan Freriks
Marjan Freriks
5/7/2013 1:30:00 PM
Afscheidslezing lector Ed van den Berg
Afscheidscollege Ed van den Berg vooraf gegaan door het 2e Amsterdams Symposium Didactiek van de Bètavakken
Ietje Veldman
6/1/2016 2:00:00 PM
Afstudeerpracticum Pedagogiek 2/3
Voorbereiding eindscriptie Pedagogiek
Dr Marion E.P. de Ras
10/13/2010 2:00:00 PM
Basishandelingen Mediator
Uitleg van de software Mediator
Gertjan Martens
12/17/2009 12:00:00 PM
De veranderende wereld van het vmbo - 1/2
Op dit moment vinden er in het vmbo ontwikkelingen plaats die
gevolgen hebben voor het toekomstige onderwijs. Eén van die
ontwikkelingen betreft het loslaten van de oude vakgerichte
programma’s en het aanbieden van nieuwe vak- en
sectoroverstijgende programma’s. Deze ontwikkeling, die op dit
moment plaatsvindt in een honderdtal vmbo-scholen, verschilt
niet alleen inhoudelijk van het oude programma, maar kent ook
een andere leeromgeving en vraagt een eigen pedagogisch-
didactische aanpak, inclusief nieuwe leermiddelen (o.a. als
gevolg van de integratie van vakken).
Deze (en andere) ontwikkelingen stellen enkele indringende
vragen aan de lerarenopleiding voor met name het tweede graads
gebied: vergelijkbare ontwikkelingen zien we immers ook in de
eerste drie leerjaren van het havo en vwo.
In dit seminar worden de belangrijkste ontwikkelingen in het
vmbo kort geschetst. Hierbij wordt ook een uitstapje gemaakt
naar de onderbouw van het havo en vwo. Daarna wordt vooral
ingegaan op de vragen die deze ontwikkelingen oproepen voor
het programma van de lerarenopleiding op vakinhoudelijk en
pedagogisch-didactisch terrein.
Klaas Pit
10/26/2009 3:00:00 PM
De veranderende wereld van het vmbo - 2/2 (vragen)
Op dit moment vinden er in het vmbo ontwikkelingen plaats die
gevolgen hebben voor het toekomstige onderwijs. Eén van die
ontwikkelingen betreft het loslaten van de oude vakgerichte
programma’s en het aanbieden van nieuwe vak- en
sectoroverstijgende programma’s. Deze ontwikkeling, die op dit
moment plaatsvindt in een honderdtal vmbo-scholen, verschilt
niet alleen inhoudelijk van het oude programma, maar kent ook
een andere leeromgeving en vraagt een eigen pedagogisch-
didactische aanpak, inclusief nieuwe leermiddelen (o.a. als
gevolg van de integratie van vakken).
Deze (en andere) ontwikkelingen stellen enkele indringende
vragen aan de lerarenopleiding voor met name het tweede graads
gebied: vergelijkbare ontwikkelingen zien we immers ook in de
eerste drie leerjaren van het havo en vwo.
In dit seminar worden de belangrijkste ontwikkelingen in het
vmbo kort geschetst. Hierbij wordt ook een uitstapje gemaakt
naar de onderbouw van het havo en vwo. Daarna wordt vooral
ingegaan op de vragen die deze ontwikkelingen oproepen voor
het programma van de lerarenopleiding op vakinhoudelijk en
pedagogisch-didactisch terrein.
Klaas Pit
10/26/2009 3:00:00 PM
Debat ‘Toetsen en studiesucces’
Default Presenter
10/15/2013 2:00:00 PM
Debat ‘Toetsen en studiesucces’
Desirée Joosten - ten Brinke
10/16/2013 2:00:00 PM
Debat ‘Toetsen en studiesucces’
Henk Schmidt
10/15/2013 10:00:00 AM
Debat ‘Toetsen en studiesucces’ Score site
Default Presenter
10/15/2013 2:00:00 PM
DOO Geschiedenis van de wiskunde college 3
Collegereeks over de geschiedenis van de wiskunde, van de oude Egyptenaren tot de Gouden Eeuw.
Desiree van den Bogaart
11/25/2014 1:30:00 PM
Fashion Hotel - Perspectieven op schoolontwikkeling 1
De leraar en schoolontwikkeling in maatschappelijke context
Marc Vermeulen
3/12/2010 12:00:00 PM
Gastcollege Maurice de Hond
Gastcollege van onderzoeker Maurice de Hond
Maurice de Hond
2/8/2010 3:30:00 PM
Hersenonderzoek en de consequenties voor onderwijs
Nu hersenonderzoek door nieuwe beeldvormende technieken sterk toeneemt, stijgt ook de belangstelling voor ons brein. Hoe is het brein ingericht en hoe werkt het? Wat ligt bij de geboorte al vast en wat is veranderbaar? Hoe werkt het brein van adolescenten en wat betekent dat voor ons onderwijs aan studenten? Wat is leren en hoe werkt ons geheugen?
Kees Vreugdenhil
10/27/2011 2:00:00 PM
Hoorcollege master Professioneel Meesterschap
Prof.dr. Monique Volman De pedagogische opdracht van het onderwijs.
De afgelopen decennia is de maatschappij en ook het onderwijs - steeds meer gericht geweest op de ontplooiing van het individu. Sociale cohesie is minder vanzelfsprekend geworden. Hoe kunnen kinderen - juist vanuit hun persoonlijke ontwikkeling - voorbereid worden op een positie in de samenleving? Welke
alternatieve doelen zijn er te formuleren voor het onderwijs? Wat zijn de consequenties daarvan voor de inrichting van het onderwijs?
Prof Dr. Monique Volman
11/2/2012 9:00:00 AM
Hoorcolleges PMW Onderwijs 1/4
onderwijs, pedagogische visies, methodisch werken
Onderwerpen die tijdens de colleges aan bod komen zijn: structuur in het onderwijs, pedagogische visies, macht en ongelijkheid, het verborgen leerplan, methodisch werken in educatieve projecten en de professionaliteit van de leraar.
Sanne Roeffel-Spil
3/1/2011 12:00:00 PM
Hoorcolleges PMW Onderwijs 4/4
onderwijs, pedagogische visies, methodisch werken
Onderwerpen die tijdens de colleges aan bod komen zijn: structuur in het onderwijs, pedagogische visies, macht en ongelijkheid, het verborgen leerplan, methodisch werken in educatieve projecten en de professionaliteit van de leraar.
Sanne Roeffel-Spil
3/22/2011 12:00:00 PM
ISCAR symposium Keynotes
Practical implications from CHAT
In drie keynotes bespreken we (in het Engels) de praktijk van de cultuurhistorische activiteitstheorie (CHAT). Alles in het kader van het Duits-Nederandse ISCAR symposium.
Bea Pompert
2/21/2013 1:00:00 PM
Keuzevak argumenteren 4/7
Het keuzevak argumenteren verheldert het verschil tussen logische argumenten en argumenten die logisch lijken. De studenten leren logische redeneringen en drogredenen herkennen. Aan de hand van een PowerPoint presentatie worden oefeningen en stellingen besproken.
Wim van Dijk
3/18/2011 1:00:00 PM
Keuzevak argumenteren 5/7
Het keuzevak argumenteren verheldert het verschil tussen logische argumenten en argumenten die logisch lijken. De studenten leren logische redeneringen en drogredenen herkennen. Aan de hand van een PowerPoint presentatie worden oefeningen en stellingen besproken.
Wim van Dijk
3/25/2011 1:00:00 PM
Kijk op management in kinderopvangorganisaties - 2/4
Management in kinderopvangorganisaties
Drs Otto Nuys
11/26/2010 9:00:00 AM
Kijk op management in kinderopvangorganisaties - 3/4
Management in kinderopvangorganisaties
Drs Otto Nuys
12/3/2010 9:00:00 AM
Kijk op management in kinderopvangorganisaties - 4/4
Management in kinderopvangorganisaties
Drs Otto Nuys
12/17/2010 9:00:00 AM
Krachtvoer - Het parlementaire onderzoek onderwijsvernieuwingen
Commissie Dijsselbloem - Harde leerschool voor politici
Oorverdovend applaus, maar hoe nu verder?
'De overheid heeft haar kerntaak, het zeker stellen van deugdelijk onderwijs, ernstig verwaarloosd'. Deze harde conclusie van de commissie Dijsselbloem Commissie Parlementair Onderzoek Onderwijsvernieuwingen , leidde tot euforie, alom! Eindelijk werd hardop gezegd wat iedereen al lang wist, zo reageerde menigeen opgewekt. Het onderwijs deugt niet en dat ligt aan de politiek verantwoordelijken, zo wordt wel gedacht. Maar er valt zo veel méér te zeggen. De deelonderzoeken die ten grondslag liggen aan het eindrapport van de commissie, bieden waardevolle aanknopingspunten voor het benoemen van de kern van onderwijsvernieuwing. Wat moet ook gezegd, naast de bekende politieke conclusies waarmee de commissie zo'n groot applaus oogstte? Met een tweede lezing van het onderzoeksmateriaal brengen we vooral lessen voor deelnemers aan het politieke debat in beeld. Daar wringt de schoen immers het meest.
Trefwoorden: Waals, Dijsselbloem
Jos van der Waals
4/12/2010 2:00:00 PM
Krachtvoer: Kwaliteit Nederlandse onderwijs
Verschillende omschrijvingen van kwaliteit van het Nederlands voortgezet onderwijs zowel technische als politieke kwaliteiten komen eerst aan de orde. Vervolgens worden vier databronnen behandeld, waarmee die kwaliteiten gemeten zouden kunnen worden Cito-toets; inspectiegegevens; internationale cross-sectionele vergelijkingen; nationale longitudinale data . Ten slotte worden met de internationale gegevens de kwaliteiten van het Nederlands voortgezet onderwijs aangeduid.
Ondertitel: Met welke data kunnen wij de kwaliteit van het Nederlands onderwijs meten?
Jaap Dronkers
3/8/2010 3:00:00 PM
Krachtvoer: Leerorientaties van lerarenopleiders, leraren en leerlingen
Manon Ruijters is in 2006 gepromoveerd op het leren in organisaties. In haar proefschrift gaat ze in op verschillen in leeroriëntaties die kunnen bestaan tussen (groepen) lerenden. Die verschillende leeroriëntaties hebben consequenties voor de leerlandschappen die gecreëerd kunnenworden binnen scholen en organisaties. Tijdens het seminar krijgt u de ruimte om de concepten leeroriëntaties en leerlandschappen toe te passen op uw eigen context: het leren van leerlingen, het leren van (aanstaande leraren) of het leren van lerarenopleiders.
Manon Ruijters
3/24/2009 2:00:00 PM
Lectorale rede Arie Wilschut
Arie Wilschut
4/23/2013 10:00:00 AM
Leertheorieën en perspectieven op onderwijs
Domein Onderwijs en Opvoeding: NIME opleiding Educatief Meesterschap Amsterdam
Titel van het college: Leertheorieën en perspectieven op onderwijs Ondertitel: Hoe leertheorieën het perspectief op belangrijke onderwijskundige vragen beïnvloeden.
Trefwoorden Behaviorisme, cognitieve psychologie, constructivisme, sociaal-culturele theorie.
Inhoud van het college: Met vier verschillende perspectieven worden belangrijke onderwijskundige vraagstukken geanalyseerd: • het nieuwe leren • motivatieproblematiek • rangordening van scholen en leerlingprestaties • scaffolding
Prof Dr. Monique Volman
12/4/2009 12:15:00 PM
Lezen kun je leren
Effectieve interventies voor zwakke lezers
Het symposium is ter afsluiting van het Onderwijs-Bewijsproject Bouw! voor problemen met voorbereidend en aanvankelijk lezen gaat over interventies voor leerlingen die moeite hebben met technisch lezen. In het symposium staan drie wetenschappelijk onderzochte methodieken centraal:
1. Bouw!
2. Begeleid Hardop Lezen
3. RADslag
De onderzoekers presenteren van elk van de programma's hun onderzoeksresultaten.
Trefwoorden* leesonderwijs, onderzoeksresultaten, interventies
Default Presenter
9/26/2012 11:30:00 PM
Loopbaanleren in het HBO - 2/2
Frans Meijers
11/4/2008 11:00:00 AM
Natuurwetenschap en Techniek in het basisonderwijs
Van hands-on naar minds-on
Wetenschap en Techniek W&T worden met vaart de basisschool ingeduwd. Het werd tijd gezien de enorme voorsprong van andere landen op dat gebied en de rijke leeromgeving die W&T bieden. Maar wil je met zo?n vakgebied belangstelling voor bèta en techniek kweken, of veel meer? En, hoe geef je vorm aan het onderzoekend leren dat gepropageerd wordt? Hoe krijg je kinderen van het manipuleren van objecten in een onderzoekje naar het manipuleren van ideeën en begrippen? En hun leerkrachten tot het effectief begeleiden daarvan? De Openbare Les geeft een rondleiding door de keuken van de W&T-practicumdidactiek en onderzoekend leren.
Ondertitel: Natuurwetenschap en Techniek in het basisonderwijs
Trefwoorden: Van hands-on naar minds-on
Ed van den Berg
6/16/2010 2:00:00 PM
Onderwijs Onderzoek 4/4
Voorbereiding op de Onderzoekslijn van de Eerstegraads Masteropleidingen.
Soort opname
Dr Wilfried Admiraal
5/12/2011 12:30:00 PM
Onderwijspsychologie&sociologie
Wietske Miedema
4/14/2011 4:15:00 PM
Onderzoek Leerlingparticipatie op VMBO - 1/2
Onderzoek: Leerlingparticipatie op vmbo scholen
Gastdocent geeft inleiding en introductie tot onderzoek, zij laat een presentatie zien van verschillende projecten binnen Dienst Maatschappelijk Ontwikkeling en specifiek over het onderzoek die de studenten gaan uitvoeren. Presentator(en) Hester van der Putten
Hester van der Putten
4/14/2009 9:30:00 AM
Onderzoek Leerlingparticipatie op VMBO - 2/2
Onderzoek: Leerlingparticipatie op vmbo scholen. Gastdocent geeft inleiding en introductie tot onderzoek, hij laat een presentatie zien van verschillende projecten binnen Dienst Maatschappelijk Ontwikkeling en specifiek over het onderzoek die de studenten gaan uitvoeren. Presentator(en) Patrick Snoek en
Patrick Snoek
4/14/2009 8:10:00 AM
Passie en rede
Ondertitel: De docent, de leerlingen en het vak
Klaas Kalkwiek is docent van het jaar geworden binnen ons domein. Hij legt in dit hoorcollege uit waar je als goede docent aan moet voldoen, en dat houden van je leerlingen en het vak heel belangrijk is.
Klaas Kalkwiek
5/31/2010 2:30:00 PM
Perspectieven op schoolontwikkeling - 1/4 Maatschappelijke context
De leraar en schoolontwikkeling in maatschappelijke context
Eric Verbiest : Leren van teams
Ondertitel Collegereeks van Professioneel Meesterschap Amsterdam
Trefwoorden onderwijs, innovatie, onderzoekende docent
Eric Verbiest
2/12/2010 12:00:00 PM
Perspectieven op schoolontwikkeling - 2/4 Organisatie en Verandering
Organisatie en verandering
Jaap Boonstra
4/9/2010 9:00:00 AM
Perspectieven op schoolontwikkeling - 3/4 Ontwerponderzoek
Ontwerponderzoek
Prof Gert Rijlaarsdam
4/9/2010 11:00:00 AM
Perspectieven op schoolontwikkeling - 4/4 Leren van leraren
Leren van leraren in het kader van innovaties
Ondertittel: Collegereeks van Professioneel Meesterschap Amsterdam
Trefwoorden: Onderwijs, innovatie, onderzoekende docent
Wim Wardekker
6/4/2010 9:00:00 AM
Presentaties Expertise Centrum Wetenschap en Techniek - 1/4
1 - Leren van games
2 - Pabo Almere en de verbinding met VTB-Pro
3 - Videobegeleiding in het professionaliseringstraject
4 - BAM-leskisten voor de bouw
5 - W & T in de vakken,uitdagende opdrachten op niveau
6 - Nemo aanbod voor Pabo studenten
7 - De uitdaging van het materiaal
8 - W & T in mytyl-onderwijs
9 - Robotica
Diverse sprekers:
3/16/2010 12:00:00 PM
Presentaties Expertise Centrum Wetenschap en Techniek - 2/4
3 Opleiden in de school met W & T
Frank Sengers
3/16/2010 12:00:00 PM
Presentaties Expertise Centrum Wetenschap en Techniek - 3/4
Lessen trekken uit W & T onderwijs in de klas
Ed van den Berg
3/16/2010 12:00:00 PM
Presentaties Expertise Centrum Wetenschap en Techniek - 4/4
Wat voor effect heeft onze nascholing
Thomas van Eijck
3/16/2010 12:00:00 PM
Professionaliteit van leraren en pedagogen
In de discussies over de kwaliteit van leraren gaat het vaak om minimumniveau. Daarbij staan meestal vakkennis en pedagogisch didactische vaardigheden centraal. Hoe zit het echter met meer algemene professionele kwaliteiten van leraren? Mogen/moeten we leraren als professionals beschouwen? En zo ja, wat betekent dat dan voor de kwaliteit van leraren en het curriculum van de lerarenopleidingen?
Marco Snoek
3/21/2011 3:00:00 PM
Show and Tell 8 april 2014 - Screencast
Show and Tell 8 april 2014
Hein Dirks
4/8/2014 2:00:00 PM
Show and Tell 8 april 2014 Extranet
Martine
4/8/2014 2:00:00 PM
Show and Tell 8 april 2014 Surf academy
Peter Dekker
4/8/2014 2:00:00 PM
Sociogram
In dit college vertelt de docent waarom en hoe hij via een sociogram zijn klas beter wil leren kennen. De aanleiding was het pesten van een leerling in zijn mentorklas.
Het maken van een sociogram is een vorm van praktijkonderzoek waarmee een docent zijn handelingsmogelijkheden kan vergroten. De onderzoeksresultaten worden door de docent benoemd en aangevuld met eigen observaties.
Praktijkonderzoek is vooral zinvol als de docent vanuit een open houding de resultaten weet te vertalen naar het zowel het veranderen van zijn eigen gedrag als dat van leerlingen. Vanuit zijn pedagogische verantwoordelijkheid kiest de docent voor bepaalde interventies. Het nut en het gebruik van het sociogram wordt besproken. Tijdens de opleiding verdient het aanbeveling om samen met de werkbegeleider in een klas een sociografisch onderzoek tuit te voeren. Je leert dan je eigen hypotheses over de relaties in een klas te toetsen.
Mediasite Presenter
10/21/2010 7:27:00 PM
Workshop digitaal portfolio Onderwijs en Opvoeding
Workshop onder leiding van Inge Oudkerk Pool in het kader van de werkstroom Digitaal Portfolio, onderdeel van het project Inoering Digitale Leer- en Werkomgeving bij het domein Onderwijs en Opvoeding. Tijdens deze bijeenkomst laten Michael Laarman Horeca&Voeding, Dineke de Rijk Mens&Technologie en Arjan Heek Pabo zien hoe zij de pilot met het digitaal portfolio binnen hun opleiding gaan opzetten.
Ondertitel Horeca&Voeding, Mens&Technologie, Pabo
Trefwoorden* DPF, DLWO
Inge Oudkerk Pool
12/3/2012 9:30:00 AM
Mediasite Showcase
Mediasite's the trusted cornerstone of any campus or enterprise video strategy. Our unyielding commitment to all things video helps you transform education, training, communications and online events.
Webcasting Video Content Management Video Delivery Integration Services Mediasite Community
Powered By Mediasite - Enterprise Video Platform